La Revolutia din dec. 1989 romanii si-au luat portia de libertate sau li s-a bagat pe gat, in caz de lovitura de stat. Era clar ca sclavia marxista s-a terminat, dar ca noua libertate fara dreptate si adevar e fara mare valoare pentru ca in fond esalonul doi al Partidului l-a inlocuit pe primul: Ceausescu, Iliescu – Pleaca ai nostri, vin ai nostri.
Dupa un mileniu pravoslavnic, o jumatate de secol de minciuna si Lagar, frica de libertate nu dispare peste noapte. Nu era mai bine inainte? Ortodoxo-comunismul a emancipat mil. de tarani, care si-au facut un rost la oras. Dreptul roman, contractele, organizatiile rationale, capitalismul impersonal e compatibil cu valorile moldo-valahe?
In Rusinea de a fi ortodox C. Coman constata ca In marsul lor grabit spre Europa guvernantii romanilor, si-au dat seama, adeseori, ca le atarna de picioare, ca o piatra de moara, ortodoxia… Problema nu a fost clar si explicit exprimata, dar ea este evidenta oricarei priviri mai atente… Dilema neexprimata a actualilor guvernantii, ca si unei parti insemnate a intelighentiei romanesti, priveste asumarea sau lepadarea identitatii noastre nationale ortodoxe… Oamenii nostri ?luminati?, evident (sunt) rusinati ca apartin unui popor ortodox…in: Scrisoare Duhovniceasca a Mitropoliei Ortodoxe Romane pentru Germania si Europa Centrala, Regensburg, 10 / 1998. Este adevarat, politic corect ce ne spune preotul?
Si Marx vedea ca rationalitatea Capitalului nu se impaca cu orientul. Pentru Weber, capitalismul e un produs al Eticii protestante a muncii. Calugarii romano-catolici celibatari, latinizati, specializati, mobili au pus bazele ?Teologiei muncii?; legislatiei de sorginte romana; birocratiei care rezolva conflictele rational; institutii care realizeaza investitii si eforturi fizice, intelectuale coerente pe durata a mai multe generatii. Indumnezeria omului si obligatiile fata de creatia divina cotidiana practicate rational in apus sunt prea putin cunoscute in rasarit. Ortodocsii refuza raceala concurentei, care lezeaza iubirea fratilor, specializarea, rationalitatea capitalismului, ei prefera contemplatia, perfectionarea spirituala – Oda repausului adanc. Cei mai radicali il vad in apus chiar pe anticrist, pe dusmanul de clasa si mai nou robotei.
Orientarea ortodoxo-comunistilor moldo-valahi spre vest UE/NATO implica desigur o schimbare de paradigme, un dialog si religios cu cei care au pus bazele capitalismul. Pentru ca ei urmaresc sa contribuie cu performantele spirituale ale contemplatiei lor milenare la mantuirea lumii, in care Teologia muncii totusi domina ? capitalismul ca religie. Cum e posibil adaptarea idealului bizantin exigentei contractul roman?
La tranzitia spre libertate frica si nostalgia sunt firesti. Dupa Biblie, in drum spre Tara Fagaduintei multi regretau deja siguranta din vremea sclaviei faraonice si se inchinau Vitelului de Aur. Asemanarea cu tranzitia de la Imperiul cel rau la UE/NATO bate la ochi. Asa ca PCR, FSN, PDSR, PSD s-a adaptat dar si-a pastrat maduva ortodoxa – Pentru linistea noastra – iar marxismul, religie prometeica, ce urmareste realizarea raiului pe pamant, este numai o fateta secularizata a antioccidentalismului lui funciar.
Ceausescu practica nedreptatea si minciuna, dupa Cortina de Fier a rusilor. Iliescu aplica tactica lor, a pamatului parjolit: desindustrializare, agricultura de supravietuite, coruptie si saracie cu larg caracter de masa. Dar in ciuda tuturora, vizita papei Ioan Paul II la Bucuresti, a repus tara pe harta Europei – Nu va fie frica! Apoi este ales Traian Basescu cu programul Dreptate si Adevar. Alegatorii au inteles, integrarea in Europa presupune cere depasirea duplicitatii, nedreptatii si minciunii din trecut.
Romanii sunt deceptionati de libertatea de dupa 1989. Duplicitatea moldo-valaha, minciuna si nedreptatea marxista sunt evidente. Frica de libertate este de inteles, pentru ca fara dreptate si adevar nu exista libertate. Dar oligarhia dicteaza ce-i politic corect, ce-i de ales, ce-i progresul. Dar care-i adevarul intr-o lume in care aparent toti au dreptate? Sau nu exista adevar? Ce este omul si cum poate sa se implineasca el, ca individ si colectivitate? In traditia crestina, oamenii, creatie a lui Dumnezeu, au un drept la libertate, dreptate si adevar. Conducatorii care nu le respecta, in limbaj modern standarde de civilizatie, trebuie inlaturati, pentru ca nu-s legitimi.
In era nationalismului, colonialismului statul parea a oferi cadrul libertatii, dar o dreptate redusa la interesul de stat, nu la dreptatea in sine, dupa Augustinus, nu se deosebeste de loc de interesul unei bande de hoti bine organizata. Libertatea trebuie cultivata, raportata mereu la realitate, la adevar, la responsabilitatea fata de celalalt, atat individuala cat si institutionala. Daca privim istoria libertatii, incepand cu Biblia, vedem forme aberante, dar si o linie a conceptiei crestine de descifrat din Decalog.
De la Imperiul Roman la UE exisa o linie ascendenta dar si cu fracturi, spre libertate (si materiala!), dreptate si pace. Transferul de suveranitate la UE, EURO schimba radical cadrul social-economic al romanilor. Dar tot asa cum nu exista filozofie, care sa nu se orienteze dupa o mare traditie religioasa, tot asa ortodocsi raman stingheri, daca nu gasesc, in dialog, un limbaj comun cu Roma. Angajamentul colectiv recent pentru dreptate si adevar sunt primi pasi pe calea emanciparii, integrarii autentice in Europa, unde frica de rusi, de libertate, ca si rusinea de a fi ortodox sunt nejustificate.
VIOREL ROMAN
Lasă un comentariu