~Viorel Roman: „Frica de libertate, 1989-2009“

La Revolutia din dec. 1989 romanii si-au luat portia de libertate sau  li s-a bagat pe gat, in caz de lovitura de stat. Era clar ca sclavia marxista s-a terminat, dar ca noua libertate fara dreptate si adevar e fara mare valoare pentru ca in fond esalonul doi al Partidului l-a inlocuit pe primul: Ceausescu, Iliescu – Pleaca ai nostri, vin ai  nostri.

Dupa un mileniu pravoslavnic, o jumatate de secol de minciuna si  Lagar, frica de libertate nu dispare peste noapte. Nu era mai bine  inainte? Ortodoxo-comunismul a emancipat mil. de tarani, care si-au  facut un rost la oras. Dreptul roman, contractele, organizatiile  rationale, capitalismul impersonal e compatibil cu valorile  moldo-valahe?

In Rusinea de a fi ortodox C. Coman constata ca In marsul lor grabit  spre Europa guvernantii romanilor, si-au dat seama, adeseori, ca le  atarna de picioare, ca o piatra de moara, ortodoxia… Problema nu a  fost clar si explicit exprimata, dar ea este evidenta oricarei priviri  mai atente… Dilema neexprimata a actualilor guvernantii, ca si unei  parti insemnate a intelighentiei romanesti, priveste asumarea sau  lepadarea identitatii noastre nationale ortodoxe… Oamenii nostri  ?luminati?, evident (sunt) rusinati ca apartin unui popor  ortodox…in: Scrisoare Duhovniceasca a Mitropoliei Ortodoxe Romane  pentru Germania si Europa Centrala, Regensburg, 10 / 1998. Este  adevarat, politic corect ce ne spune preotul?

Si Marx vedea ca rationalitatea Capitalului nu se impaca cu orientul. Pentru Weber, capitalismul e un produs al Eticii protestante a muncii. Calugarii romano-catolici celibatari, latinizati, specializati, mobili  au pus bazele ?Teologiei muncii?; legislatiei de sorginte romana; birocratiei care rezolva conflictele rational; institutii care  realizeaza investitii si eforturi fizice, intelectuale coerente pe  durata a mai multe generatii. Indumnezeria omului si obligatiile fata  de creatia divina cotidiana practicate rational in apus sunt prea  putin cunoscute in rasarit. Ortodocsii refuza raceala concurentei,  care lezeaza iubirea fratilor, specializarea, rationalitatea  capitalismului, ei prefera contemplatia, perfectionarea spirituala –  Oda repausului adanc. Cei mai radicali il vad in apus chiar pe  anticrist, pe dusmanul de clasa si mai nou robotei.

Orientarea ortodoxo-comunistilor moldo-valahi spre vest UE/NATO  implica desigur o schimbare de paradigme, un dialog si religios cu cei  care au pus bazele capitalismul. Pentru ca ei urmaresc sa contribuie  cu performantele spirituale ale contemplatiei lor milenare la  mantuirea lumii, in care Teologia muncii totusi domina ? capitalismul  ca religie. Cum e posibil adaptarea idealului bizantin exigentei  contractul roman?

La tranzitia spre libertate frica si nostalgia sunt firesti. Dupa  Biblie, in drum spre Tara Fagaduintei multi regretau deja siguranta  din vremea sclaviei faraonice si se inchinau Vitelului de Aur.  Asemanarea cu tranzitia de la Imperiul cel rau la UE/NATO bate la  ochi. Asa ca PCR, FSN, PDSR, PSD s-a adaptat dar si-a pastrat maduva  ortodoxa – Pentru linistea noastra – iar marxismul, religie  prometeica, ce urmareste realizarea raiului pe pamant, este numai o  fateta secularizata a antioccidentalismului lui funciar.

Ceausescu practica nedreptatea si minciuna, dupa Cortina de Fier a rusilor. Iliescu aplica tactica lor, a pamatului parjolit: desindustrializare, agricultura de supravietuite, coruptie si saracie  cu larg caracter de masa. Dar in ciuda tuturora, vizita papei Ioan  Paul II la Bucuresti, a repus tara pe harta Europei – Nu va fie frica!  Apoi este ales Traian Basescu cu programul Dreptate si Adevar.  Alegatorii au inteles, integrarea in Europa presupune cere depasirea  duplicitatii, nedreptatii si minciunii din trecut.

Romanii sunt deceptionati de libertatea de dupa 1989. Duplicitatea moldo-valaha, minciuna si nedreptatea marxista sunt evidente. Frica de libertate este de inteles, pentru ca fara dreptate si adevar nu exista libertate. Dar oligarhia dicteaza ce-i politic corect, ce-i de ales,  ce-i progresul. Dar care-i adevarul intr-o lume in care aparent toti  au dreptate? Sau nu exista adevar? Ce este omul si cum poate sa se implineasca el, ca individ si colectivitate? In traditia crestina, oamenii, creatie a lui Dumnezeu, au un drept la libertate, dreptate si adevar. Conducatorii care nu le respecta, in limbaj modern standarde  de civilizatie, trebuie inlaturati, pentru ca nu-s legitimi.

In era nationalismului, colonialismului statul parea a oferi cadrul libertatii, dar o dreptate redusa la interesul de stat, nu la  dreptatea in sine, dupa Augustinus, nu se deosebeste de loc de  interesul unei bande de hoti bine organizata. Libertatea trebuie  cultivata, raportata mereu la realitate, la adevar, la  responsabilitatea fata de celalalt, atat individuala cat si  institutionala. Daca privim istoria libertatii, incepand cu Biblia,  vedem forme aberante, dar si o linie a conceptiei crestine de  descifrat din Decalog.

De la Imperiul Roman la UE exisa o linie ascendenta dar si cu  fracturi, spre libertate (si materiala!), dreptate si pace. Transferul  de suveranitate la UE, EURO schimba radical cadrul social-economic al romanilor. Dar tot asa cum nu exista filozofie, care sa nu se  orienteze dupa o mare traditie religioasa, tot asa ortodocsi raman  stingheri, daca nu gasesc, in dialog, un limbaj comun cu Roma.  Angajamentul colectiv recent pentru dreptate si adevar sunt primi pasi  pe calea emanciparii, integrarii autentice in Europa, unde frica de  rusi, de libertate, ca si rusinea de a fi ortodox sunt nejustificate.

VIOREL ROMAN

Lasă un comentariu