~Dimitrie Grama în dialog cu Ion Marin Almăjan şi Ion Iancu Vale. Imaginea românului în concepţia pan-europeană

Draga Ion Iancu,

Nu stiu daca ti-am trimis acest scurt raspuns dat lui IM Almajan, dat citind despre poetul lauriat roman, fac conectia cu cele expuse de mine mai inainte.

Limba romana folosita de acel poet, membru al Uniunii Scriitoriilor, este tocmai acea limba tiganeasca, care incet, incet inlocuieste frumoasa limba romana.

Incurajati de falsi intelectuali, incurajati de tiganimea autohtona, acest dialect RRom este afisat, tradus si exportat in restul lumii.

De ce se mai mira romanii autohtoni ca sunt confundati cu tiganii de toate celelate natii europene??

Dovezi ca si acest mizerabil caz, sunt la tot pasul in cultura romana actuala.

Eu, fiind in diaspora, nu sunt nici raspandit in Romania, nici tradus (cu toate ca versurile mele se afiliaza la mentalitatea internationala) si nici nu voi avea vreodata vreun glas acolo la voi, asa cum n-au avut Ionesco, Tzara, Cioran, Eliade, etc.

Ai citit volumul meu de poezii; „Obsesii Comune”, publicat la Iasi si editat de poetul Adrian Alui Gheorghe?

Citeste-l si vezi ca exista, in diaspora, o limba romana curata, un vers liber, nelimitat de granite geografice si spirituale.

Dar, „Cultura” romana actuala prefera sa se afiseze cu muzuca si cultura tiganeasca.

In curand o sa ne fie rusine sa mai spunem ca suntem romani!!

Eu cu toate ca sunt de origine aromana, m-am mandrit intotdeauna sa spun ca sunt roman, sa-mi pastrez limba in diaspora, acum, vezi bine, mai mult de patruzeci de ani, dar am inceput sa ma indoiesc.

Acusi voi spune si eu ca Ionesco, Tzara sau Cioran, ca sunt francez sau suedez sau cel putin grec, ceeace, in fond sunt!

Cu drag,

Dimitrie

_______________

Draga Ion Marin,

Traind in Vest de peste patruzeci de ani, am avut ocazia sa urmaresc, in timp, atitudinea „romanilor authotoni”, atat fata de propriile valori cat si fata de romanii din „diaspora”.

Pana in 1989, romanii autohtoni, probabil dintr-un sentiment profund de lasitate, au luat o atitudine de defaimare si de injosire a valorilor romanesti existente in afara granitelor Republicii Socoaliste Romania.

Marea majoritate a romanilor din „diaspora” si aici includ si romanii din alte teritorii vechi romanesti, precum, Macedonia, Timocul, Ucraina, Ungaria si-au pastrat cu demnitate, chair fiind asupriti, traditiile de neam si, aproape cu disperare, s-au straduit sa fie un fel de ambasadori ai romanismului, acel romanism bazat pe talent, munca si bun-simt.

Toate aceste eforturi ale diasporii, au fost sistematic ignorate si chiar combatute de Romania Oficiala prin lacheii ei intelectuali autohtoni.

Scriitori, jurnalisti, politicieni, poeti si orisicine altcineva care avea vreo dorinta de exprimare critica, au fost incurajati sa compromita numele de roman din strainatate.

Toti eram expusi de propaganda romana mass-mediei straine, ca fiind niste terchea-berchea, in fond niste infractori periculosi, pe care trebuie sa-i izolezi de restul societatii sau cel putin sa te feresti de ei.

Asociatiile de Cultura si de Stiinte romane nu au sustinut niciodata „diaspora”, ci doar membrii proprii, membrii „de gasca”, care si-au castigat meritele doar in spatiul limitat si protejat al infrastucturii autohtone.

In aceasta atmosfera de descriminare a valorilor romanesti de pretutindeni, s-au pus bazele unei societati noi, societate lipsita de solidaritate nationala, societate deprivata de un adevarat criticism, societate fara responsabilitate si ca o consecventa a celor rnumerate, o societate fara traditii, fara suflet.

Am mai spus ca nu este vina tiganilor ca au avut puterea sa se afirme atat de puternic in Romania si nu este vina lor ca li s-a dat posibilitatea sa fie expusi ca „popor reprezentativ” al Romaniei. Lor li s-au creat conditii optime de dezvoltare etnica si avand traditii puternice, li s-a ingaduit, fara nici un fel de discernamant, sa reprezinte, la inceput, „Romania Culturala”, iar acum si „Romania Social-Politica”.

Acest paradox al evolutiei unui popor, al dezvoltarii unei societati, a fost acceptat si exportat. Intelectualii autohtoni romani, au dat de veste lumii  ca exista romani in Vest de care trebuie sa te feresti pentru ca au fugit si deci sunt niste simplii „criminali”, cu care, uite, noi romanii autohtoni, nici nu vrem sa avem de-a face si au ramas complet apatici la orisice fel de manifestatie anti-romaneasca atat din vechea diaspora (Macedonia, Moldova, etc.), cat si din Vest.

Nimeni nu a protestat vreodata, cand 90% din filmele documentare despre Romania, expuneau doar tigani sau romani tiganizati. Pentru ca exista si romani tiganizati in toate paturile sociale romanesti. Aici ai consider romani tiganizati pe acei romani care nu mai au traditii romanesti, care si-au pierdut mandria etnica si care se complac in mentalitatea veneticilor, copiindu-i.

Deci, ce vede Vestul la romani, bazat pe informatia neresponsabil distribuita atat de echipe straine de TV sau Cinema, cat si de mass-media autohtona?

Din pacate cred ca Vestul descopera, prin intermediul mass-mediei autohtone si straine, o societate diferita, bazata pe un miez excentric, care din pacate, aproape ca se identifica cu tiganismul international. Atat in „traditii” cat si in „cultura”?

Deci, neamtul, italianul sau elvetianul de rand, necunoscator de istorie sau antropologie, foarte simplu trage concluzia:

Roman=RRom=Tigan.

Oficialitatiile romane, intelectualitaea romana autohtona, nu desmint o astfel de comparatie, nu expune etnia romana  ca fiind ceva cu totul diferit si fara nici un fel de numitor comun fata de etnia tiganeasca si deci conceptia in Vest ca romanul este tigan poate sa se dezvolte nestingherita.

Daca romanii din diaspora incearca sa apere etnia romana, Dr. Cornel Florea, Lucian Hetco, Ioan Miclau, subsemnatul si multi altii, eforturile acestora sunt ignorate complet de mass-media romana, ba chiar se fac eforturi de compromitere a multor buni romani din diaspora de catre cei ramasi la vatra. Si nu pot sa inteleg de ce!?

Oare nu avem toti aceleasi radacini, aceleasi traditii si aceleasi sperante pentru Romania si pentru romani?

Sa fie oare chiar atat de trist incat trebuie sa constatam ca nu mai exista un spirit romanesc si ca cei din Vest au dreptate atunci cand ne confunda sau identifica cu tiganii?

Nu stiu cine este vinovat de acest straniu fenomen in care un intreg popor este re-inventat, dar sunt convins ca nu tiganul este vinovat.

De asemenea, sunt aproape 100% ca raspunsul meu la invitatia D-lui I.M Almajan de a veni cu un comentar la cele expuse de prietenul elvetin, nu se va face public in Romania. Eu fiind un individ fugit, expulzat din infrastructura culturii romanesti si deci fara drept de exprimare, far drept, in fond de existenta, in conceptia intelectualului roman autohton.

DIMITRIE GRAMA

Lasă un comentariu